Under projektperioden skapades
två föreställningar:
Stranden skapades främst för barn och unga på grundsärskolans träningsklass eller gymnasiesärskolan individuella program.
Föreställningen baserades på dikten Dover Beach av Matthew Arnold och är regisserades av Tim Webb från
Oily Cart Theatre i London. Det är en teatergrupp som under snart 30 år varit en av de stora föregångarna i att
skapa fullödig scenkonst för en ung publik med svåra funktionsvariationer.
Skådespelarna tränades för att kommunicera och ta tillvara på publikens reaktioner, vad det än må vara. Publikmedlemmarnas upplevelse skräddarsyddes för varje föreställning. Publiken bestod av max sex unga personer med varsin medföljare. Föreställningen spelades för grundsärskolans träningsklasser och gymnasiesärskolans individuella program samt till viss del allmänheten. Innan föreställningen fick både skolor och privatpersoner tillgång till ett förberedelsematerial samt en handbok för medföljare. En pedagog fanns tillgänglig innan och under föreställningen.
Kompositör och musikansvarig
“Folkteaterns nya föreställning: Vacker och meditativ teater för dem som känner med sina sinnen” /Christina Busck, Hela Hälsingland/Gefle Dagblad
Denna uppsättning riktade sig grund- och gymnasiesärskolan, framför allt till elever inom autismspektrumet. Men även till de autismgrupper som inte ingår i särskolans läroplaner.
Föreställningen regisserades av den brittiska regissören Kelly Hunter, konstnärlig ledare på den egna teatern Flute Theatre och tidigare skådespelare på Royal Shakespeare Company. Kelly Hunter har skapat en metod att utifrån William Shakespeares pjäser och dess mångfacetterade karaktärer för att skapa inkluderande föreställningar riktade specifikt till barn och unga inom autismspektrum.
Publiken bestod av max 10 unga personer som satt i en cirkel tillsammans med ensemblen. Medföljande satt bakom och deltog inte i lekarna.
Those with autism struggle with making themselves understood, their struggle is communicative and sensory. Through focusing on moments in Shakespeare where characters emerge through seeing, thinking and feeling, my games offer children and young people on the spectrum an opportunity to express themselves, exploring eye contact, language skills, spacial awareness, facial expressions and imaginative play. The children play the games with actors in a safe loving space where everyone involved can begin to share common human experience. These sensory games form the basis for Flute Theatre‘s productions for children with autism.
/Kelly Hunter
Rena teatermagi när “Shakespeares hjärtslag” väcker starka känslor hos barn med autism /Gefle Dagblad
Det jag imponeras mest av är skådespelarnas totala närvaro på scenen /Hela Hälsingland
MER LÄSNING